Encyklopedia zadań szaradziarskich

Encyklopedia zadań szaradziarskich

W tej sekcji prezentujemy rodzaje zadań, jakie można znaleźć w naszym serwisie.

Akari

Akari to pochodząca z Japonii łamigłówka polegająca na odpowiednim rozmieszczeniu latarni, tak, by oświetlały cały diagram (świecąc w pionie i w poziomie), jednocześnie nie oświetlając się nawzajem. Nazwa zadania pochodzi od japońskiego słowa "akari" oznaczającego "światło".

Przykład

Akari jest zadaniem logicznym polegającym na takim rozmieszczeniu latarni, aby wszystkie pola diagramu były „oświetlone”.
Kilka wskazówek:
1. Każda latarnia musi być połączona BOKIEM z co najmniej jednym polem z liczbą.
2. Liczby w zielonych polach mówią ile latarni styka się BOKIEM z polem liczbowym.
3. Z zielonym polem oznaczonym „0” (zero) nie styka się BOKIEM żadna latarnia.
4. Latarnie mogą stykać się bokiem z pustym zielonym polem, o ile jednocześnie spełniony jest warunek z punktu 1.
5. Latarnie mogą stykać się ze sobą NAROŻNIKAMI, ale nie bokami.
6. Latarnia świeci jednocześnie w czterech kierunkach w wierszach i kolumnach (w górę i w dół oraz w prawo i w lewo).
7. Światło latarni jest przerywane (blokowane) przez każde zielone pole (z umieszczoną w nim liczbą lub bez).
8. Latarnie nie mogą oświetlać się nawzajem (w pionie i w poziomie).
W zadaniu używamy jedynie dwóch znaków:
1. Kwadracik znad diagramu lub spacja dla zaznaczenia na żółto miejsc oświetlonych.
2. O (jak „Oświetlenie”) dla pola, w którym umieszczona jest latarnia.
Przed zakończeniem należy sprawdzić czy diagram wypełniony jest w 100%.
Autor zadania: jomitoka. Powyższa treść jest udostępniona na licencji CC-BY-SA 3.0

Statystyki

Liczba opublikowanych zadań: 35

Trudność zadań

Autorzy zadań

Kolekcje

Spis treści