1. Kto pierwszy, ten lepszy

Zapraszamy do wypróbowania nowej funkcji serwisu: wyścigów krzyżówkowych.

Podstawowe zasady gry

  • Gracze rywalizują ze sobą rozwiązując tę samą krzyżówkę na wyścigi.
  • Każdy gracz biorący udział w wyścigu dostaje taką samą krzyżówkę w tym samym momencie (chyba, że dołączy do rundy w trakcie jej trwania, to wtedy wciąż rozwiązuje tę samą krzyżówkę, co pozostali, ale ma odpowiednio mniej czasu na rozwiązanie).
  • Każda runda rozgrywki trwa 5 minut. Rundy rozgrywane są nieustająco -- po zakończeniu każdej, następuje minuta na pokazanie wyników, po czym rozpoczyna się następna runda z następną krzyżówką.
  • Wygrywa ten, komu uda się prawidłowo wypełnić największą część krzyżówki. W przypadku, gdy kilka osób uzyska ten sam stopień prawidłowego wypełnienia -- wygrywa osoba najszybsza (decyduje czas ostatniej zapisanej na serwerze zmiany).

Dołączenie do gry, lista graczy

Po wejściu na adres http://szarada.net/wyscigi/ każdy gracz automatycznie dołącza do wyścigu krzyżówkowego i pokazuje się na bieżącej liście graczy.

gracze

Lista graczy pokazuje jednocześnie bieżące wyniki gry. Przy każdym z graczy pokazywany jest pasek, którego długość przedstawia stopień prawidłowego wypełnienia krzyżówki. Lista odświeżana jest mniej więcej co 10 sekund, więc pokazywane przez nią wyniki mogą być w trakcie rozgrywki nieco opóźnione.

Ponad diagramem pokazywany jest licznik czasu pozostałego do zakończenia rozgrywki.

czas

Koła ratunkowe

Po uzyskaniu 20% prawidłowego wypełnienia aktywują się trzy koła ratunkowe widoczne ponad diagramem. Każde koło ujawnia wypełnienie jednej kratki krzyżówki -- tej, na której znajduje się kursor w momencie wciśnięcia ikonki koła ratunkowego.

Koła wnoszą dodatkowy wymiar taktyczny do rozgrywki i zachęcamy do ich wykorzystywania. Mimo, że krzyżówki panoramiczne użyte w wyścigach nie są bardzo trudne i wielu graczy poradziłoby sobie z nimi bez pomocy kół, to umiejętnie ich wykorzystanie może być kluczowe dla uzyskania jak najlepszego czasu.

koła ratunkowe

Koła można użyć także do weryfikacji literek wpisanych. Użycie koła na literce wpisanej poprawnie nie zmienia stanu krzyżówki, a zatem nie przedłuża czasu jej rozwiązywania. Jeśli jednak koło "poprawi" literkę, spowoduje to wysłanie nowego stanu zadania, a więc wydłuży czas rozwiązywania krzyżówki.

Zakończenie rozgrywki

Po upływie czasu przeznaczonego na rozwiązanie krzyżówki następuje ogłoszenie zwycięzcy. Wszyscy uczestnicy gry mogą zapoznać się z poprawnym rozwiązaniem krzyżówki, które pojawia się na diagramie. Kolorami zaznaczone są zaś:

  • białe kratki - wypełnione prawidłowo
  • jasnoróżowe kratki - niewypełnione
  • ciemnoróżowe kratki - wypełnione nieprawidłowo

W poniższym przykładzie widoczny jest stan po zakończeniu rozgrywki, w której użytkownik dla określenia "majątek po ojcu" wpisał SPADEK zamiast oczekiwanego w prawidłowym rozwiązaniu SCHEDA. Jako, że litera S akurat wpisana została poprawnie, tylko pozostałe litery słowa zaznaczone są na ciemnoróżowo.

czas

Punktacja

Na potrzeby wyścigów powstał nowy, specjalny ranking wyścigowy. W rankingu tym uczestniczą tylko zalogowani użytkownicy. Ranking jest obecnie równie błyskawiczny, co same wyścigi - dzienny (liczy się w nim tylko liczba punktów zdobytych w bieżącym dniu). Na stronie profilu użytkownika znajduje się natomiast informacja o łącznej liczbie punktów zdobytych przez użytkownika.

Punkty przyznawane za pojedynczą grę wyliczane są jako suma dwóch liczb: poprawnego wypełnienia krzyżówki oraz 20% sum wypełnień graczy, których się pokonało (także tych anonimowych). Oznacza to, że najwyżej punktowane są te gry, w których uczestniczy wielu użytkowników: ich zwycięzca zbiera po 20% punktów od każdego przeciwnika, osoba na drugim miejscu - 20% od każdego przeciwnika oprócz zwycięzcy itd.

Dodatkowo, w grze rozpoczynającej się o pełnej godzinie punkty mnożone są przez 3. Bonus ten ma zachęcić użytkowników do gromadzenia się w wyścigach o ustalonej porze (o każdej pełnej godzinie), dzięki czemu Ci, którzy cenią sobie rywalizację z innymi, wiedzą, kiedy mogą ich oczekiwać.

Wyścigi nie psują dotychczasowych statystyk

Wyścigi krzyżówkowe są całkowicie odseparowane od całej reszty zadań serwisu. Nie pokazują się w historii użytkownika i nie wliczają się do jego statystyk ani dotychczasowych rankingów. Wypełnienia graczy są zapamiętywane, ale w tej chwili nie ma możliwości ich przeglądania.

Forum

Gorąco Was zachęcamy do podzielenia się wszelkimi uwagami, przemyśleniami i pomysłami na wątku forum poświęconemu wyścigom. Uwagi, które otrzymaliśmy od Was w czasie, gdy wyścigi były jeszcze w fazie testów pozwoliły na niepopełnienie niepotrzebnych błędów i zaowocowały dodaniem ciekawych rozszerzeń.